...Aneb naše první poznávací návštěva New York City.
Američané používají (podle Bryana) pro NYC označení Big Apple, aniž by věděli, proč se tomu tak říká. Abychom lépe zapadli mezi američany, i my (přesněji já, a jen pro účel tohoto nadpisu, aby to vypadalo zajímavě) používáme toto označení,aniž bychom tušili proč.
Když nás Bryan ráno vezl do Albany na autobus, tentokrát si nic neurazil, zato jsme skončili v zácpě. Shodou okolností tou dobou byla v Kapitolu inaugurace nového, slepého a černého guvernéra státu NY, takže centrum bylo plné aut, limuzín, a přenosových vozů
Nakonec jsme vše stihli, a v 8:00 jsme odjeli autobusem plným číňanů (resp. až na jednoho černocha jsme tam byli jediní nečíňani) a čínských nápisů, který nás zavezl do čínské čtvrti někdy kolem 11 hod.
Naší první zastávkou byl Brooklinský most, který byl nejblíž místa našeho příjezdu.
Ten spojuje čtvrť Brooklin s ostrovem Manhattan, na který jsme se při naší první návštěvě zaměřili.
Z Poté, co jsme si most prošli tam a zpátky, vydali jsme se na Financial District. Po cestě jsem poradil nějakému finančníkovi-amatérovi, jak se dostane na Wall Street (v jedné ruce měl doutník a v druhé tašku plnou akcií:) Na budovu New York Stock Exchange (to je ta s tou americkou vlajkou přes půl baráku) byla namířená televizní kamera, tou dobou pravděpodobně zase klesal dolar, nebo tak něco.
Od New yorské burzy jsme pak šli na Battery Park, což je místo, odkud jezdí lodě na Liberty Island - ostrov, na kterém stojí socha svobody...Na ostrov jsme nejeli, protože na loď byla obrovská fronta (nechci vidět, jak to musí vypadat v turistické sezoně), tak jsme se aspoň hodně z dálky na sochu podívali.
Z battery jsme pak přes Madison Square Garden pokračovali na Ground Zero, místo, kde až do 11.9. 2001 stávalo světové obchodní centrum. Teď je tam velká a hooodně hluboká díra, ve které se v současné době staví základy pro Freedom Tower - věž svobody.
Dál jsme pokračovali metrem...Od Bryana jsme dostali kartu na metro,takže jsme ušetřili $2 na osobu za vstup do metra (nemají tam pásma, jak se člověk jednou dostane do metra, už může jet kam chce).
Pochopil jsem, proč Američani neříkají metru Underground, ale Subway. Někdo by to mohl vzít vážně, protože slovo "Underground" je první, co člověka po vstupu do NY metra napadne.
NY metro je špinavé, pochmurné, s nízkými stropy, a bez jakéhokoli náznaku moderní doby. Takže samozřejmosti známé z pražského metra, jako eskalátory, nebo displeje s časem příjezdu další soupravy byste hledali marně.
Zastávky (současnou a příští) hlásí místo nahraného hlasu přímo řidič (nevím, jestli jste zkoušeli někdy 8 hodin denně při každé zastávce hlásit název...já ne, ale umím si to představit, takže chápu nasranost a nesrozumitelnost hlášení).
Pokud už v metru mají displej, ukazuje pouze označení soupravy, počáteční a konečnou stanici a někdy i čas. Ale současnou nebo další zastávku....
Když jsme se vymotali z metra, zjistili jsme, že jsme nedaleko Empire State Building (vzhledem k tomu, že to byl náš záměr, nebylo toto zjištění až tak překvapující).
Empire State Building je jedna z dominant NYC. Jednu dobu byla nejvyšší budovou světa, pak se snížila pouze na nejvyšší budovu NY, než jí překonaly věže WTC...Od 11.9.2001 je to opět nejvyšší budova NY:)
Nakonec nám přetalo stačit obcházení ze všech stran a rozhodli jsme se, že se podíváme nahoru.
Vzápětí se to ukázalo jako velmi špatný nápad. Už před vchodem byla slušná fronta asi 50ti lidí..To jsme si řekli že zvládnem, tak jsme se zařadili. Už ve frontě venku pořád nějací černoši vyvolávali, že si máme koupit lístky na "Sky Ride", a že je to to nejlepší, co nás může v NYC potkat.
Ignorovali jsme to, a po 10 minutách jsme se dostali do budovy, kde jsme zjistili, že fronta 50ti a 10 min čekání bylo ještě docela málo. Nahoře na frontu na pokladny bylo snad 300 lidí. Naštěstí fronta postupovala poměrně rychle, a navzdory pořvávání dalšího černocha o výhodách SkyRide jsme to ve zdraví přežili a po půl hodině jsme už kupovali lístky (další překvapení - $20 na osobu, celkem solidní pálka). Když už jsme měli lísky, tak se ukázalo, že se po cestě nahoru prochází detektorem, a že se nesmí nosit žádné zbraně...Tady byl trošku problém, protože jsem měl ssebou nůž, který byl kvůli délce čepele už vyhodnocen jako zbraň. Leč celkem v pohodě jsme se domluvili, s takovými situacemi se evidentně počítá (někteří si tam nechávají dokonce pistole:)
Po detektoru jsme pak prošli ještě dalšíma třema frontama, než jsme konečně nastoupili do výtahu, který nás vyvezl do 80. patra
Poté jsme vystáli další tři fronty, na výtah do 86. patra, a konečně jsme se asi po dvou hodinách stání ve frontě dostali nahoru.
Nutno uznat, že výhled byl nádherný, vzhledem k tomu, že nám perfektně vyšlo počasí, tak byla i velmi slušná viditelnost
Na první fotce je vidět Chryslerův mrakodrap, nejvyšší budova NY před postavením Empire State (je to s tou vlnitou špicí). Na poslední je pak pohled na zbývajících 16 pater Empire State.
Cesta zpátky byla ve znamení dalších front, dokonce se na nás nedostal výtah z 86, takže jsme do 80. patra museli sejít po požárním schodišti (naštěstí pak jsme už jeli výtahem)
Když jsme se konečně dostali ven, zašli jsme se podívat na žehličku (Flat Iron Building), a odsud na budovu OSN, kde zrovna probíhaly nějaké protiteroristické preventivní policejní manévry.
Nějak jsme dostali hlad, tak jsme šli na večeři, jak jinak, než do McDonalda (původně jsme chtěli do BurgerKing, aby byla nějaká změna, ale ten byl zavřenej). Ne v každé zemi si člověk může dát "čtvtlibráka se sejrem", ale v USA je to možné.
Původně jsem myslel, že alespoň ve velkých městech (New york je celkem velký) opustí od svého maximalistického pojetí aut, a budou používat něco menšího...Už po cestě autobusem mě překvapilo, když vedle nás zastavilo osobní auto, jehož řidič byl ve stejné výšce, jako pasažéři autobusu...Jinak bohatí newyorčané jezdí v obrovských limuzínách , chudší američané si pak pořizují limuzíny menší (zpravidla protažená varianta Lincolna,který je v NY velmi populární). Velmi oblíbené jsou pak limuzíny v černém provedení, bohatší podnikatelé pak mají v černém provedení i řidiče (to celé černé stojící vpravo od limuzíny je řidič.
Poslední zajímavostí v NYC, kterou jsme stihli, byl Times Square, který je jedním ze symbolů NY. Na jedné fotce je místní varianta našich rozjezdů:)
Po time square jsme měli už jen asi necelou hodinu na to, abysme se dostali zpět na zastávku autobusu do Albany,takže jsme se vypravili na metro, kde jsme chvíli bloudili, a nakonec jsme se dostali zpět do čínské čtvrti, odkud vyjíždělo ještě více číňanů než předtím, a o to vyjímečnější jsme tam byli.
Zbývá už jen dodat, že v den naší návštěvy byl zrovna St. Patrick day, takže jsme potkávali hrozně moc lidí v zelených kloboučkách s trojlístkem, a Irské hospody byly narvané k prasknutí, a po celém NY procházely hloučky nažraných zelených lidí, které zpívaly irské národní písně.
Fotek máme ještě podstatně více, tady je odkaz na celou NY fotogalerii
http://picasaweb.google.com/samius05/NewYork02
Přihlásit se k odběru:
Komentáře k příspěvku (Atom)
2 komentáře:
Vy ste nebyli moc zelení (ani ožralí) - příště se musíte polepšit. Proč jste neskusily Sky Ride? http://www.skyride.com/photos.html
Dali jsme si předsevzetí, že až budeme příště na St.Patrick Day v New Yorku, budeme tam ti nejzelenější, a nejožralejší.
SkyRide jsme nezkusili jednak protože to byla hrozná kravina, a jednak protože ti negři byli hrooozně otravní
Okomentovat